Terapia ręki
Ręka to bardzo skomplikowana część ciała, oprócz zadań związanych z trzymaniem, podnoszeniem czy przesuwaniem, odpowiedzialna jest za pisanie i kontrolę grafomotoryczną, precyzyjne ruchy i małą motorykę oraz za skomplikowane mechanizmy czuciowe. Można powiedzieć, że to jej sprawność determinuje poziom funkcjonowania człowieka i jego samodzielność.
Pamiętać należy, że ręka może spełniać swoje złożone funkcje tylko wtedy, gdy wszystkie jej elementy składowe ( kości, stawy, mięśnie) i elementy stanowiące jej podstawę (obręcz barkowa i tułów) działają prawidłowo. Z tego powodu dla osiągnięcia celu głównego niezbędna jest praca w obrębie tułowia, obręczy barkowej i całej kończyny górnej.

Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci z:
-
trudnościami manualnymi ( wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików);
-
trudnościami grafomotorycznymi;
-
obniżonym poziomem graficznym pisma;
-
trudnościami z nadążaniem za tempem innych dzieci;
-
osłabionym mechanizmem równoważnym;
-
niezgrabnością ruchową;
-
brakiem koordynacji ruchowej;
-
zachowaniem nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku;
-
wyraźnym obniżeniem lub podwyższeniem napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej;
-
trudnościami z planowaniem ruchowym i uczeniem się nowych czynności manualnych;
-
trudnościami z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych;
-
trudnościami z dostosowaniem siły do określonego zadania ruchowego.

Rozwój umiejętności dłoni jest u człowieka związany z rozwojem inteligencji(…),jeśli człowiek myśli, to myśli dłonią i dłonią działa.