Terapia integracji sensorycznej
lub Terapia SI (Sensory Integration) ma na celu dostarczenie dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych.
Zabawy podczas prowadzonych zajęć terapeutycznych wpływają korzystnie na prawidłowy rozwój sfery emocjonalnej i poznawczej dziecka.
Oprócz lepszego przetwarzania bodźców, zajęcia SI optymalizują napięcie mięśniowe, poprawiają koordynację, rozwijają umiejętności manualne, wspierają rozwój mowy i poprawiają koncentrację.
Niech dzieci będą wolne. Zachęcaj ich do biegania na zewnątrz, gdy pada deszcz. Niech zdejmą buty, gdy znajdą kałużę wody. A gdy trawa łąk będzie mokra od rosy, niech biegną po niej i depczą ją bosymi stopami.


Zobacz dla kogo przeznaczona jest terapia SI
Terapia SI w szczególności dedykowana jest do dzieci:
-
z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okołoporodowe, cesarskie cięcie, wcześniactwo, czynniki dziedziczne);
-
z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego;
-
wykazujących opóźnienia w rozwoju mowy;
-
z zaburzeniem uczenia się (trudności z czytaniem, pisaniem, trudności z koncentracją uwagi);
-
z nadpobudliwością psychoruchową;
-
z zaburzeniami uwagi (ADD);
-
z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
-
z autyzmem, zespołem Aspergera;
-
z MPD (Mózgowe Porażenie Dziecięce);
-
z zespołem Downa;
-
z niepełnosprawnością intelektualną;
-
z obniżoną równowagą i koordynacją ruchową;
-
z zaburzeniami planowania ruchowego;
-
z nadwrażliwością lub zbyt małą wrażliwością na różne bodźce sensoryczne, nadwrażliwością na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna).
Objawy zakłóceń SI
Dziecko charakteryzujące się zakłóceniami w obszarze Integracji Sensorycznej:
-
ma opóźnienia w rozwoju w zakresie „kamieni milowych”: późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania pomijając okres gaworzenia, wokalizacji;
-
nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki;
-
jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe;
-
unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności;
-
ma opóźnioną reakcję na ból, skaleczenia;
-
potyka się, obija o przedmioty, ma słabą równowagę, jest niezgrabne ruchowo;
-
jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem);
-
jest nadwrażliwe na pewne zapachy;
-
bardzo źle znosi mycie głowy, mycie twarzy;
-
ma kłopoty z nauką jazdy na rowerze;
-
unika nowych zabaw ruchowych;
-
ma trudności z opanowaniem lub unika czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie;
-
ma opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi;
-
ma trudności ze zrozumieniem poleceń;
-
ma trudności w skoncentrowaniu się na jednej czynności;
-
ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis;
-
przyjmuje nieprawidłową postawę przy biurku.