Logopedia
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem oraz leczeniem różnego rodzaju zaburzeń mowy. Jego celem jest pomoc dzieciom mającym problemy z komunikowaniem się z rodzicami czy rówieśnikami. Dzięki prawidłowej diagnozie wad oraz rozpoznaniu ich przyczyny logopeda może opracować skuteczny program terapii i wdrożyć jego realizację.
Wizyta u logopedy powinna być konieczna, szczególnie wtedy, gdy rodzic usłyszy u swojego dziecka zniekształcenia, zastępowanie, bądź brak wymowy poszczególnych głosek (np. sz, rz, cz, dż u dziecka pięcioletniego). Opóźnienie rozwoju mowy, bądź jej brak powinno być także niepokojącym sygnałem dla rodzica. Jeżeli rodzic ma wątpliwości, czy mowa dziecka rozwija się prawidłowo, powinien to skonsultować z logopedą.
Im wcześniej przeprowadzona diagnoza i rozpoczęta terapia, tym szybsze będą jej efekty, dlatego najlepiej zgłosić się do specjalisty logopedy natychmiast, gdy zostaną zauważone nieprawidłowości.

Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna ma jeden główny cel – usprawnianie sposobu komunikacji poprzez eliminowanie zaburzeń mowy. Są to indywidualne zajęcia logopedyczne z dzieckiem. Czas jej trwania (w większości przypadków terapia trwa ok. 45 min) oraz częstotliwość, a także narzędzia i metody są dostosowywane do indywidualnych potrzeb i możliwości małego pacjenta.
Po każdych zajęciach dziecko otrzymuje „pracę domową” do wykonania w domu pod okiem rodzica. Własna praca w domu, będąca wsparciem zajęć z logopedą w dużej mierze przyspiesza osiągnięcie zamierzonych celów.
Małomównego też można skłonić do mówienia (…). Do każdego można dopasować jakiś kluczyk.

Głównym celem takiej terapii jest usuwanie wad wymowy tzw. dyslalii, w tym:
Seplenienia- nieprawidłowa realizacja głosek ś,ź,ć,dź/s,z,c,dz/sz,ż,cz,dż
Betacyzmu- nieprawidłowa realizacja głoski B
Kappacyzmu- nieprawidłowa realizacja głoski K
Gammacyzmu- nieprawidłowa realizacja głoski G
Lambdacyzmu - nieprawidłowa realizacja głoski L
Rotacyzmu- nieprawidłowa realizacja głoski R
Mowy bezdźwięcznej- zastępowanie głosek dźwięcznych ich bezdźwięcznymi odpowiednikami, np.B-P, D-T, G-K
