lub Terapia SI (Sensory Integration) ma na celu dostarczenie dziecku podczas aktywności ruchowej odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych.
Zabawy podczas prowadzonych zajęć terapeutycznych wpływają korzystnie na prawidłowy rozwój sfery emocjonalnej i poznawczej dziecka.
Oprócz lepszego przetwarzania bodźców, zajęcia SI optymalizują napięcie mięśniowe, poprawiają koordynację, rozwijają umiejętności manualne, wspierają rozwój mowy i poprawiają koncentrację.
Niech dzieci będą wolne. Zachęcaj ich do biegania na zewnątrz, gdy pada deszcz. Niech zdejmą buty, gdy znajdą kałużę wody. A gdy trawa łąk będzie mokra od rosy, niech biegną po niej i depczą ją bosymi stopami.
M.Montessori
Zobacz dla kogo przeznaczona jest terapia SI
Terapia SI w szczególności dedykowana jest do dzieci:
z grupy ryzyka (zagrożona ciąża, obciążenia okołoporodowe, cesarskie cięcie, wcześniactwo, czynniki dziedziczne);
z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego;
wykazujących opóźnienia w rozwoju mowy;
z zaburzeniem uczenia się (trudności z czytaniem, pisaniem, trudności z koncentracją uwagi);
z nadpobudliwością psychoruchową;
z zaburzeniami uwagi (ADD);
z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
z autyzmem, zespołem Aspergera;
z MPD (Mózgowe Porażenie Dziecięce);
z zespołem Downa;
z niepełnosprawnością intelektualną;
z obniżoną równowagą i koordynacją ruchową;
z zaburzeniami planowania ruchowego;
z nadwrażliwością lub zbyt małą wrażliwością na różne bodźce sensoryczne, nadwrażliwością na ruch (negatywna reakcja na ruch, niepewność grawitacyjna, choroba lokomocyjna).
Objawy zakłóceń SI
Dziecko charakteryzujące się zakłóceniami w obszarze Integracji Sensorycznej:
ma opóźnienia w rozwoju w zakresie „kamieni milowych”: późno siada, późno raczkuje (lub pomija ten etap), późno stawia pierwsze kroki, późno wypowiada pierwsze słowa lub wypowiada całe zdania pomijając okres gaworzenia, wokalizacji;
nie lubi być przytulane, nie lubi pewnych typów ubrań, narzeka na metki;
jest nadmiernie aktywne, wciąż w ruchu lub też jest letargiczne, ospałe;
unika manipulacji zabawkami/przedmiotami zwłaszcza tymi, które wymagają zręczności;
ma opóźnioną reakcję na ból, skaleczenia;
potyka się, obija o przedmioty, ma słabą równowagę, jest niezgrabne ruchowo;
jest nadwrażliwe na hałas (często zatyka uszy, samo hałasuje – mruczy, śpiewa pod nosem);
jest nadwrażliwe na pewne zapachy;
bardzo źle znosi mycie głowy, mycie twarzy;
ma kłopoty z nauką jazdy na rowerze;
unika nowych zabaw ruchowych;
ma trudności z opanowaniem lub unika czynności takich jak: zapinanie ubrań, zdejmowanie butów, wiązanie butów, rysowanie, wycinanie;
ma opóźnienia w rozwoju mowy, kłopoty z artykulacją, trudno zrozumieć, co dziecko mówi;
ma trudności ze zrozumieniem poleceń;
ma trudności w skoncentrowaniu się na jednej czynności;
ma kłopoty z pisaniem, pisze wolno, nie mieści się w liniach, nieprawidłowo trzyma długopis;